Drive Now erbjudar bilar från BMW och Mini, däribland elbilen BMW i3.

Foto: Drive Now

Drive Now gör stockholmarna mer flexibla

2016-04-05

Bildelningsföretaget (link is external)Drive Now startade sin verksamhet i Sverige i oktober 2015. Först ut är Stockholm. Fredrik Ellsäter, vd för Drive Now Sverige, berättar i en intervju med Tysk-Svenska Handelskammaren hur tjänsten tagits emot, hur den kan påverka trafiken i Stockholm och vilka fördelar den ger.

Enligt studier som Drive Now låtit göra om carsharing, det vill säga bildelning, bidrar tjänsten till mer mångfald och mer flexibilitet i den dagliga trafiken i Stockholm. Drive Now som är samägt av BMW och hyrbilsföretaget Sixt startade i München 2011 och finns numera i nio europeiska städer, inklusive Stockholm.

Företaget ser sig som ett komplement i den nuvarande transportmixen. Var tredje svensk, 32 procent, skulle enligt en studie av NORM i uppdrag av Drive Now välja att inte äga en bil om kollektivtrafiken förbättrades i deras stad, i Stockholm är det till och med 40 procent. Vi pratade med Fredrik Ellsäter som är vd för Drive Now Sverige.

Tysk-Svenska Handelskammaren: Fredrik, hur har det gått sedan Drive Now tog steget in på den svenska marknaden? Är svenskarna redo för bildelning?

Fredrik Ellsäter: Absolut, det tycker jag! Vi ser att vårt koncept blivit positivt mottaget. Samtidigt är det en lång väg att gå innan man kan förändra beteendet hos potentiella kunder, att inte måste åka taxi utan använda en av våra bilar. Det gäller att öka valmöjligheterna för alla. Till exempel: Som cyklist tar du dig till jobbet i strålande solsken och när du vill cykla hem ösregnar det – då kan bildelning vara ett verkligt alternativ.

Skulle du kunna ge ett exempel på vem som är den typiska användaren?

Egentligen vill jag säga att vår tjänst är för alla men om vi tittar på kärnmålgruppen bor den typiska användaren i en storstad, har ingen bil, har en aktiv livsstil och bra ekonomi. Kunden har ett tillfälligt behov av bil och måste då inte bestämma sig i förväg hur länge han eller hon ska använda bilen, utan kan köra den så länge behovet finns.

Ser du skillnader mellan tyska och svenska kunder?

Nej, personligen ser jag inga skillnader. Bildelning har välkomnats i städer som till exempel Berlin och blivit en del av vardagen. Viktigt är att bilarna inte står stilla utan att de körs.

Om man bestämmer sig för att bli medlem i Drive Now gäller medlemskapet även om jag behöver en bil i Tyskland?

Ja, ett medlemskap gäller för alla europeiska städer där Drive Now finns. Konceptet funkar på samma sätt i alla städer så att man kan känna sig trygg som kund.

 

Drive Now erbjuder alla anställda på medlemsföretag i Tysk-Svenska Handelskammaren att registrera sig gratis och bjuder på 20 minuters körtid för att kunna testa tjänsten. Registrera dig redan idag på Drive Nows hemsida (går bra att göra även från mobilen). (link is external)Använd följande länk för erbjudandet. Det är ingen fast kostnad per månad utan du betalar endast för den tid du använder bilen. Kostnader som bränsle och parkering ingår i priset på 4,50 kr per minut.